ရြတ္ဖတ္သူစိတ္ထားရန္ အစီအစဥ္
ပဏိဓာနေတာ - သဗၺညုတာ ဉာဏ္ေတာ္သာသိုု႔ မွန္စြာေရွးရႈ စိတ္ထားေတာ္မႈရာ အခါမွ၊ ပ႒ာယ - စ၍၊ တထာဂတႆ - ျမတ္စြာဘုုရား၏၊ ဒသပါရမိေယာ - သူသူငါငါ ျဖည့္ႏိုုင္ရာသည့္ ဆယ္ျဖာအညီ ပါရမီေတာ္တိုု႔ လည္းေကာင္း၊ ဒသ ဥပပါရမိေယာ - မ်က္စိ နားႏွာ အဂၤါ ေျခ လက္ ပ်က္တန္ ပ်က္မွ် ျဖည့္ရ ဆယ္လီ အလယ္ အလတ္ ျဖစ္ေသာ ဥပပါရမီေတာ္တိုု႔ လည္းေကာင္း၊ ဒသပရမတၱပါရမိေယာ - အသက္ကိုုမွ် မင့ဲရဘဲ ျဖည့္ရဆယ္လီ အျမတ္ဆုုံးျဖစ္ေသာ ပရမတၱပါရမီေတာ္တိုု႔ လည္းေကာင္း၊ ဣတိ - ဤသိုု႔၊ သမတၱႎသပါရမိေယာ - အမွ်သံုုးဆယ္ မ်ားက်ယ္အညီ ပါရမီတိုု႔ လည္းေကာင္း၊ ပဥၥ မဟာပရိစၥေဂ - ႀကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္ စြန႔္လွဴအပ္သည့္ ငါးရပ္သီးသီး စြန္႔ျခင္းႀကီးတိုု႔ လည္းေကာင္း၊
ေလာကတၳစရိယံ - တိုင္းသူျပည္သား သတၱဝါမ်ား၏ စီးပြားတိုးရန္ က်င့္ၾကံေတာ္မူျခင္း လည္းေကာင္း၊ ဉာတတၳစရိယံ - ေဆြသားမ်ဳိးသား သတၱဝါမ်ား၏ စီးပြားတိုးရန္ က်င့္ၾကံေတာ္မူျခင္း လည္းေကာင္း၊ ဗုဒၶတၳစရိယံ (ဗုဒၶိ+အတၳစရိယံ) သဗၺဉာဏ္အား ရေအာင္သြားဖို႔ စီးပြားတိုးရန္ က်င့္ၾကံေတာ္မူျခင္း လည္းေကာင္း၊ ဣတိ - ဤသိုု႔၊ တိေႆာ စရိယာေယာ - က်င့္ၾကံႀကိဳးကုတ္ အားထုတ္အပ္စြာ သံုးျဖာေသာ စရိယာတို႔ လည္းေကာင္း၊
ပစၦိမဘေဝ - ပါရမီအဟုန္ ညီညီစံု၍ သိရ္ဂုဏ္ျပည့္ဝ ေနာက္ဆံုး ဘဝ၌၊ ဂဗၻေဝါကၠႏၱႎ - မယ္ေတာ္မာယာ ဝမ္းတိုက္သာ၌ ေကာင္းစြာဝိုင္းအံု သေႏၶတည္ခဲ့ပံု လည္းေကာင္း၊ ဇာတႎ - မယ္ေတာ္မာယာ ဝမ္းတိုက္သာမွ ေကာင္းစြာျပည့္စံု ဖြားျမင္ေတာ္မူခဲ့ပံုကို လည္းေကာင္း၊ အဘိနိကၡမနံ - ႏွစ္ဆယ့္ကိုးေျမာက္ ရြယ္ေတာ္ေရာက္က နတ္ေလာက္နီးနီး စီးစိမ္ႀကီးကို အၿပီးစြန္႔ကာ ေတာရိပ္သာသို႔ စြန္႔ခြာေတာ္မူပံု လည္းေကာင္း၊ ပဓာန စရိယံ - အရုိးေၾကေၾက အေရ ေျခာက္ေျခာက္ ေျခာက္ႏွစ္ေလာက္မွ် မေၾကာက္ မရြံ႕ ေနာက္ မတြန္႔ဘဲ သကိစြန္႔ ႀကိဳးကုတ္ တရားအားထုတ္ေတာ္မုပံု လည္းေကာင္း၊
ေဗာဓိပလႅေကၤ - ဘုရားစင္စစ္ မျဖစ္သမွ် မထဖို႔ရန္ ဓိ႒ာန္ဖြဲ႔ေခြ ထိုင္ေနေတာ္မူရာ မဟာေဗာဓိပလႅင္၌၊ မာရဝိစရံ - ဂိရိေမခလာ ဆင္စီးကာျဖင့္ ဝဲယာ စစ္တပ္ ရံပတ္ခိုင္ၿဖီး မာရ္နတ္ႀကီးကို ႀကိဳဆီးေမတၱာ ျခံရံကာလ်က္ ပါရမီစက္ဟုန္ လက္နက္စံုျဖင့္ အကုန္အစင္ ေအာင္ျမင္ေတာ္မူပံု လည္းေကာင္း၊ သဗၺညုတ ညာဏပၸဋိေဝဓံ - အကုန္သိမွန္ သဗၺဉာဏ္ကို ဧကန္ပိုင္ပိုင္ ထိုးထြင္း၍ သိႏိုင္ပံု လည္းေကာင္း၊ ဓမၼစကၠပၸဝတၱနံ - သဒၶိေျႏၵစသား အလြန္မ်ားသည့္ တရားစၾကာ ရတနာကို သတၱဝါခပင္း စိတ္ အတြင္း၌ ရွင္းေစလင္းေစ ျဖစ္ေစေတာ္မူပံု လည္းေကာင္း၊ နဝေလာကုတၱရ ဓေမၼ - တရားစၾကာ ရတနာေၾကာင့္ သူ ငါထိုထို အသိပိုသား မဂ္ ဖိုလ္ ရွစ္တန္ ျမတ္နိဗၺာန္ဟု ကိုးတန္ေသာ ေလာကုတၱရာ တရားတို႔ လည္းေကာင္း၊ ဣတိ - ဤသိုု႔၊ သေဗၺပိ - ႂကြင္းမဲ့ဥႆုံ အလံုးစံုလည္း ျဖစ္ကုန္ေသာ၊ ဣေမ ဗုဒၶဂုေဏ - ဗုဒၶျမတ္စြာ ရတနာ၌ ေကာင္းစြာ ထင္ေပၚ ဤဂုဏ္ေတာ္တို႔ကို၊ (ေယာဂါဝစေရာ - ဘာဝနာကမၼ႒ာန္း လြန္ႀကိဳးပန္းသည့္ ရဟန္း ေမာင္ရွင္ သူေတာ္စင္ေကာင္း လူအေပါင္းသည္၊ ဝါ - ပရိတၱဘာဏေကာ - ပရိေတာ္ျမတ္ ရြတ္ဖတ္မည့္သူ ရဟန္း ရွင္ လူ သည္၊ အာဝေဇၨယ် - ဗုဒၶါႏုႆတိ ဘာဝနာျပည့္ေအာင္ သတိ မကြာ ဆင္ျခင္ရာ၏)။
(အာဝေဇၨတြာ - စိတ္၌ထင္ထင္ ဆင္ျခင္ၿပီး၍၊) ေဝသာလိယာ - ေဝသာလီေခၚ ေနျပည္ေတာ္၏၊ တီသု ပါကာရႏၱ ေရသု - ရံပတ္ကာထား တံတိုင္းသံုးထပ္တို႔၏ အၾကား၌၊ တိယာမရိတၱႎ - ပဌမယာမ္မွ စ၍အဆံုး ညဥ့္သံုးယာမ္ပတ္လံုး၊ ပရိတၱ - ေဘးအႏၱရာယ္ အကာ အကြယ္ကို၊ ကေရာေႏၱာ - ရတနသုတၱာ ရြတ္ဆိုကာျဖင့္ ေကာင္းစြာအားထုတ္ ျပဳလုပ္ေတာ္မူေသာ၊ အာယသၼာ အာနႏၵေတၱ ေရာဝိယ - အရွင္ အာနႏၵာမေထရ္ျမတ္ကဲ့သို႔၊ ကာရုညစိတၱံ - သတၱဝါအမ်ား သနားငဲ့ေစာင္း စိတ္ေကာင္း စိတ္ျမတ္ကို၊ ဥပ႒ေပတြာ - ေရွ႕ရႈ တည္ေန ျဖစ္ေစၿပီး၍၊ (ဘဏမ ေဟ ၌ စပ္ပါ)။
အမွာ။ ။ ဤ ပဏိဓာနေတာ စေသာ ပါဠိသည္ ဓမၼပဒအ႒ကထာ (ဒု) အတၱေနာပုဗၺကမၼ ဝထၳဳ၌လာေသာ ပါဠိကို အနည္းငယ္ ျဖည့္စြက္ထားျခင္း ျဖစ္၏၊ ပရိတ္ရြတ္ဆိုေသာ ပုဂၢိဳလ္သည္….
၁။ ပရိတ္ေတာ္ကို ေဟာေတာ္မူေသာ ဘုရားရွင္၏ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို အာရုံျပဳပါ။
၂။ ေဝသာလီၿမိဳ႕၌ ပရိတ္ရြတ္ေတာ္မႈ ဖူးေသာ အရွင္ အာနႏၵာကဲ့သို႔ ကရုဏာစိတ္ထားပါဟု ဆိုလိုသည္၊ ထိုေၾကာင့္ ရတနသုတ္ေတာ္ႏွင့္ သာမက “ပရိတ္ေတာ္ အားလံုးႏွင့္ဆိုင္ေသာ စကား” ဟု မွတ္ပါ။
တိုက္တြန္းခ်က္
၁-၂။ ေကာဋိသတသေဟေႆသု စကၠဝါေဠသု -ကုေဋ တြက္ကိန္း တစ္သိန္းသခ်ာၤ စၾကဝဠာတို႔၌၊ ဝသႏၱာ - ကိုယ္စီကိုယ္င ေနထိုင္ၾကကုန္ေသာ၊ ေဒဝတာ - သမၼာဒိ႒ိ အေပါင္း နတ္ေကာင္းနတ္ျမတ္တို႔သည္၊ ယႆ (ပရိတၱႆ) ရတနာသုံးဝ ဂုဏ္ေတာ္ျပသျဖင့္ ရတနသုတ္ေခၚ အၾကင္ ပရိတ္ေတာ္၏၊ အာဏံ - တန္ခိုးရွိန္ဝါ အမိန္႔အာဏာေတာ္ကို၊ ပဋိဂၢဏွႏ ၱိ - ဝမ္းေျမာက္ရႊင္ျပ လက္ခံယူၾကကုန္၏၊ ယဥၥ (ပရိတၱံ) - ရတနာသံုးဝ ဂုဏ္ေတာ္ျပသျဖင့္ ရတနသုတ္ေခၚ ယင္း ပရိတ္ေတာ္သည္ပင္၊ ေဝသာလိယာပုေရ - ေဝသာလီဟု နာမည္ထင္ေပၚ ေနျပည္ေတာ္၌၊ ေရာဂါမႏုႆဒုဗိ ၻကၡသဗ ၻဴတံ - ေရာဂါကပ္ေဘး ဘီးလူးေဘးႏွင့္ စားေရးကပ္တိုုက္ လြန္စြာဆိုက္၍ေနေသာ၊ တိဝိဓံ ဘယံ- သံုးမ်ဳိးအျပား လြန္ႀကီးမားေသာေဘးကို၊ ခိပၸေမဝ - မၾကာမတင္ ေစာလ်င္စြာသာလွ်င္၊ အႏၱရဓာေပသိ - ကြယ္ေပ်ာက္လြတ္ကင္း သန္႔ရွင္းေစခဲ႕ဖူးေလၿပီး၊ တံပရိတၱံ - ရတနာသံုးဝ ဂုဏ္ေတာ္ျပသျဖင့္ ရတနသုတ္ေခၚ ထိုပရိေတာ္ကို၊ ေဟ - အို… သူေတာ္ေကာင္းတို႕၊ ဘဏမ - ညီညာျဖျဖ ဆိုရြတ္ၾကကုန္စို႕။
၃။ ဣဓ - ပရိတ္ေတာ္ျမတ္ ရြတ္ဖတ္ေနၾက ဤေဒသ၌၊ ဘုမၼာနိ - ေျမ၌ ဆက္စပ္ အရပ္ရပ္၌ ျဖစ္ၾကကုန္ေသာ၊ ယာနိဘူတာ နိဝါ - စတုမဟာ ဝတႎသာႏွင့္ ဆိုင္ရာေပါင္းစပ္ အၾကင္ နတ္တို႕သည္ လည္းေကာင္း၊ အႏၱလိေကၡ - ဟင္းလင္းအျပင္ ထက္ေကာင္းကင္၌၊ (နိဗၺတၱာနိ - ေရွးကံအဟုန္ တန္ခိုးဂုဏ္ေၾကာင့္ ကံုလံုျပည့္ဝ ျဖစ္ေနၾကကုန္ေသာ)၊ ယာနိဘူတာနိဝါ - ယာမာစသား အၾကင္အထက္ နတ္အမ်ားတို႕သည္ လည္းေကာင္း၊ သမာဂတာနိ - ညီညာျဖျဖ ေရာက္လာၾကကုန္၏၊ သေဗၺဝ - ဘူမိဌာန အာကာသ၌ ေနၾကဥႆံုု အလံုးစုံသာလ်င္ ျဖစ္ကုုန္ေသာ၊ ေတဘူတာ - စတုမဟာ ဝတႎသာမွ စ၍တက္သြား ထိုုနတ္အမ်ားတို႕သည္၊ သုမနာ - ဝမ္းေျမာက္ရႊင္ျပ ေကာင္းေသာ စိတ္ရွိၾကကုုန္သည္၊ ဘဝႏၱဳ - အၿမဲမေသြ ျဖစ္ၾကပါေစကုန္သတည္း၊ အေထာပိ - ထိုမွတဝ ျပဳလုုပ္ရမည့္ ကိစၥအထူး ညႊန္ျပဦးအ့ံ၊ ဘာသိတံ - ဒိဗၺသမၸတၱိ စသည့္ဆက္ဆက္ မဂ္ဖိုလ္တိုင္ေအာင္ ခ်မ္းသာကိုေဆာင္ႏိုင္ေသာ တရားေတာ္ကို၊ သကၠစၥ - ေလးစားသမႈ ေကာင္းစြာျပဳ၍၊ သုဏႏၱဳ - အာရုံတပါး စိတ္မသြားေအာင္ နားစိုက္၍ ေထာင္ၾကကုန္ေလာ၊
၄။ ဘူတာနိ - အို… နတ္အမ်ားတို႕၊ ဟိ (ယသၼာ) - အၾကင္ေၾကာင့္၊ (တုေမ - သင္တို႕သည္၊ သမာဂတာ - ေနရာစည္းစိမ္ ကိုယ့္ရိပ္ၿငိမ္ကို၊ တစ္ခ်ိန္ခဏ စြန္႕၍လာခဲ့ၾကကုန္၏၊) တသၼာ - ထို႕ေၾကာင့္၊ သေဗၺ - အလံုးစံုကုန္ေသာ၊ (တုေမ - သင္တို႕သည္၊) မိသာေမထ - စူးစူး စိုက္စိုက္ နာယူလိုုက္ၾကကုန္ေလာ၊ မာႏုသိယာပဇာယ - ေဘးအႏၱရာယ္ မၿငိတြယ္ဖို႕ စိတ္ဝယ္လိုလား လူပုဂၢိဳလ္မ်ား၌၊ ေမတံၱ - ဒုကၡခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းေစခ်င္ ေမတၱာေရစင္ကို၊ ကေရာထ - ၾကည္သာရႊင္လန္း သြန္းဖ်န္း ၾကကုန္ေလာ။
ေယ (မႏုႆာ) - အၾကင္လူတို႕သည္၊ ဒိဝါစ - ေန႕အခါ၌ လည္းေကာင္း၊ ရေတၱာစ - ညဥ့္အခါ၌ လည္းေကာင္း၊ ဗလႎ - နတ္ရုပ္ နတ္နန္း ဆီမီး ပန္းႏွင့္ မွ်တမ္းေဝကာ အရာရာ၌ ေကာင္းစြာေကာ္ေရာ္ ပူေဇာ္မႈကို၊ ဟရႏ ၱိ - ထိုက္တန္သမွ် ပို႕ေဆာင္ၾကကုန္၏၊ တသၼာ - ထို႕ေၾကာင့္၊ ေန (မႏုေႆ) - မိမိတို႕ကို လြန္ၾကည္ညုုိ၍ မွီခိုအားထား ကိုးစားၾကသူ ထို လူတို႕ကုိ၊ အပၸမတၱာ - ေန႕ေန႕ညည မေမ့ၾကကုုန္ဘဲ၊ ရကၡထ - စီးပြားမ့ဲျငား ပယ္ခြါထား၍ စီးပြားမ်ားေျမာက္ ေကာင္းစြာေရာက္ေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ၾကကုုန္ေလာ။
၅။ ဣဓဝါ - လူတိုု႕ေနရာ ၿမိဳ႕ရြာဌာန ဤ ေလာက၌ လည္းေကာင္း၊ ဟုရံဝါ - နဂါးဂဠဳန္ ဖံုဖံုေနၾက ဟို ေအာက္ေလာက လည္းေကာင္း၊ သေဂၢသုဝါ - နတ္ၿမိဳ႕ေျခာက္လီ ျဗဟၼျပည္တို႕၌ လည္းေကာင္း၊ ဝိတၱံ - ပီတိအစြမ္း ကိုုယ္စိတ္လန္း၍ ဝမ္းပန္းၾကည္သာ ႏွစ္သက္စရာလည္း ျဖစ္ေပထေသာ၊ ပဏီတံ - ေလာကီေရးရာ ရတနာဝယ္ အသာဆံုး အျမတ္ဆံုးလည္း ျဖစ္ေပထေသာ၊ ယံကိဥၥိ - သက္ရွိသက္မ့ဲ ႂကြင္းမ့ဲဥႆံု အလံုးစံုေသာ၊ ယံရတနံ - ဥစၥာရွင္တို႕ သံုးေဆာင္ဖို႕လွ်င္ ႏွစ္ၿမိဳ႕ဖြယ္ရာ အၾကင္ ရတနာသည္၊ အတၳိ - ေရွးကံအေလ်ာက္ ဘုန္းကံေတာက္က ဝမ္းေျမာက္ဖြယ္ရာ ထင္ရွားရွိပါေပ၏၊ ဧတၳ - ႏွစ္သက္ရႊင္လန္း ပီတိဖ်န္းဖို႕ သိန္းသန္းကုုေဋ အေထြေထြေသာ ဤ ရတနာတိုု႕တြင္၊ တထာဂေတန - သံုးလူထြတ္ထား ျမတ္ဘုရားႏွင့္၊ သမံ - တန္းတူထား၍ ရႈစားေလာက္စြာ တစ္စံုတစ္ခုေသာ ရတနာသည္၊ န ေနာ အတၳိ (နတၳိဧဝ) - အေၾကာင္းကိုု ၾကည့္ အက်ဳိးၾကည့္လည္း မရွိဧကန္ အမွန္ပင္ ျဖစ္ပါေတာ့သတည္း။
ဣဒမၸိဗုေဒၶ - သံုုးလူ႔ထြတ္ထား ဤ ငါတို႕ ဘုရားသည္လည္း၊ ပဏီတံ - ေလာကီဥစၥာ ရတနာထက္ ကဲသာျမတ္မြန္ တုဖက္လြန္ေသာ၊ ရတနံ - ရုိေသေလးျမတ္ ဆည္းကပ္ဖို႕ရာ ရတနာတစ္ဆူ ျဖစ္ေတာ္မႈပါေပ၏၊ ဧေတန သေစၥန - မွန္ကန္လွစြာ ဤ ဝစီသစၥာေၾကာင့္၊ (ပါဏီနံ - ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းၾကလို မ်ားလူဗိုလ္တို႕အား၊) သုဝတၳိ - တင့္တယ္ဖို႕ရန္ အတန္တန္ႏွင့္ ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းျခင္းသည္၊ ေဟာတု - စင္စစ္မေသြ ျဖစ္ပါေစသတည္း။
၆။ (သႏၱံ - ျဖစ္ပ်က္မစပ္ အၿငိမ္းဓာတ္ျဖင့္ မျပတ္ပံုေသ ေအးျမေပထေသာ၊) ခယံ - ရုပ္နာမ္ဆူဆူ အပူခပ္သိမ္း ကုန္ၿငိမ္းရာလည္း ျဖစ္ေပထေသာ၊ ဝိရာဂံ - ရုပ္နာမ္အဆက္ အကုန္ပ်က္သျဖင့္ မတက္မက္ရာလည္း ျဖစ္ေပထေသာ။ အမတံ - ဇရာ မရဏ ရွာမရသျဖင့္ ကာလပံုုေသ အျမဳေတလည္း ျဖစ္ေပထေသာ၊ ပဏီတံ - အရသာရွိ ေဘာဇဥ္၏ သိုု႕သိ၍ မဝ မြန္ျမတ္ေပထေသာ၊ ယံ (ဓမၼံ) - အသခၤတ နိဗၺာနဓာတ္ အၾကင္ တရားေတာ္ျမတ္ကို၊ သမာ ဟိေတာ - ဘာဝနာ ကမၼ႒ာန္း လြန္ႀကိဳးပန္းသျဖင့္ စိတ္စြမ္းတည္ဘိ သမာဓိ ရွိေတာ္မႈေသာ၊ သက်မုနိ - သာကီႏြယ္ဖြား ငါတို႕ဘုရား သည္၊ အဇၩဂါ - ေဗာဓိေအာင္ေျမ ပလႅင္ေဗြ၌ြ ေလးေထြသစၥာ သိေသာခါဝယ္ ေကာင္းစြာလွလွ ရေတာ္မႈခ့ဲေပၿပီ။
ေတန ဓေမၼန - အသခၤတ နိဗၺာနဓာတ္ ထို တရားေတာ္ျမတ္ႏွင့္၊ သမံ - တန္းတူထား၍ ရႈ စားေလာက္ေသာ၊ ကိဥၥိ - တစ္မ်ဳိးတစ္ျဖာ ရတနာသည္၊ န အတၳိ - လူ႕ဘံုနတ္ေရာက္ အကုန္ေပါက္ေအာင္ ေမႊေႏွာက္ရွာေဖြ မရွိႏုိင္ေတာ့ေခ်၊ ဣဒမၸိဓေမၼ - အသခၤတ နိဗၺာနဓါတ္ ဤ တရားေတာ္ျမတ္သည္လည္း၊ ပဏီတံ - ေလာကီေလာကုတၱရာ အျဖာျဖာထက္ ကဲသာျမတ္မြန္ တုဘက္လြန္ေသာ၊ ရတနံ - ရုိေသေလးျမတ္ ဆည္းကပ္ဖို႕ရာ ရတနာတစ္ဆူ ျဖစ္ေတာ္မႈပါေပ ၏၊ ဧေတန သေစၥန - မွန္ကန္လွစြာ ဤ ဝစီသစၥာေၾကာင့္၊ (ပါဏီနံ - ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းၾကလို မ်ားလူဗိုလ္တို႕အား၊) သုဝတၳိ - တင့္တယ္ဖို႕ရန္ အတန္တန္ႏွင့္ ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းျခင္းသည္၊ ေဟာတု - စင္စစ္မေသြ ျဖစ္ပါေစသတည္း။
၇။ ဗုုဒၶေသေ႒ာ - သဗၺညုတ ဥာဏ္ပညာျဖင့္ လြန္စြာထင္ရွား ျမတ္ဘုရားသည္၊ ယံ (သမာဓႎ) - ေသာတာပၸတၱိ စသည္ဆင့္တက္ ေလးခ်က္ အျပား အၾကင္ သမာဓိတရားကို၊ သုစႎ - မိမိဆိုင္ရာ ကိေလသာျမဴ ဟူဟူသမွ် ကင္းပေပ်ာက္ကြယ္ အလြန္စင္ၾကယ္ေသာ၊ သမာဓႎ - သမထဝိပႆနာ ေရွ႕သြားပါသျဖင့္ လြန္စြာတည္ဘိ ထူးျခားေသာ သမာဓိဟူ၍၊ ပရိဝဏၰယီ - ခ်ဲ႕ထြင္ထုတ္ေဖၚ ခ်ီးမြမ္းေတာ္မူခဲ့ေပၿပီ၊ ယံ (သမာဓႎ) - ေသာတာပတၱိ စသည့္ ဆင့္တက္ ေလးခ်က္အျပား အၾကင္ သမာဓိတရားကိုုပင္၊ အာနႏၱရိကံ - အက်ဳိးေပးရာ အခါမငဲ့ အျခားမဲ့ဖိုလ္ အက်ဳိးကို ေပးစြမ္းႏိုင္၏ ဟူ၍၊ အာဟု - ဘုရားစသား ပုဂၢိဳလ္မ်ားတို႕ ေဟာထားတူညီ မိန္႕ျမြက္ေတာ္မႈၾကကုုန္ၿပီ။ [အာနႏၱရိကညမာဟု - အာနႏၱရိကံ+ယံ+အာဟု-ဟု ပုဒ္ျဖတ္]။
ေတန သမာဓိနာ - ေသာတာပတၱိ စသည္ဆင့္တက္ ေလးခ်က္အျပား ထို သမာဓိတရားႏွင့္၊ သေမာ - တန္းတူထား၍ ရႈစားေလာက္စြာ တစ္စံုတရာေသာ သမာဓိသည္၊ နဝိဇၨတိ - စင္စစ္ဧကန္ အမွန္ မရွိေခ်၊ ဣဒမၸိဓေမၼ - ေသာတာပတၱိ စသည္ဆင့္တက္ ေလးခ်က္အျပား ဤ သမာဓိတရားသည္လည္း၊ ပဏီၰတံ - သမာဓိရတနာ အျဖာျဖာထက္ ကဲသာျမတ္မြန္ တုဘက္လြန္ေသာ၊ ရတနံ - ရုိေသေလးျမတ္ ဆည္းကပ္ဖို႕ရာ ရတနာတစ္ဆူ ျဖစ္ေတာ္မႈပါေပ ၏၊ ဧေတန သေစၥန - မွန္ကန္လွစြာ ဤ ဝစီသစၥာေၾကာင့္၊ (ပါဏီနံ - ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းၾကလို မ်ားလူဗိုလ္တို႕အား၊) သုဝတၳိ - တင့္တယ္ဖို႕ရန္ အတန္တန္ႏွင့္ ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းျခင္းသည္၊ ေဟာတု - စင္စစ္မေသြ ျဖစ္ပါေစသတည္း။
၈။ သတံ ပသတၱာ - သူေတာ္ သူျမတ္ အရပ္ရပ္တို႕ မျပတ္ထုတ္ေဖၚ ခ်ီးမြမ္းေတာ္မႈအပ္ကန္ေသာ၊ ေယ ပုဂၢလာ - ပုထုဇဥ္ႏြယ္ ေအာက္တန္းနယ္မွ ထက္ဝယ္သို႕ခို အၾကင္ပုဂၢိဳလ္တို႕သည္၊ အ႒ - ကေဋကုုဋာ မ်ားျပားစြာလည္း တူရာေပါင္းထား ရွစ္ပါးတို႕သာတည္း၊ ဧတာနိ - အသီးအျခား ခြဲေသာအားျဖင့္ ရွစ္ပါးဟုဆို ဤ အရိယာပုဂၢိဳလ္တို႕သည္၊ စတၱာရိ ယုဂါနိ - မဂ္ ဖိုလ္ ႏွစ္ပါး အစံုထား၍ ေလးပါးေသာ အစံုတို႕သည္၊ ေဟာႏ ၱဳ - ျဖစ္ကုုန္၏။
သုုဂတႆ - တင့္တယ္သာညွင္း ႂကြသြားျခင္း ရွိေတာ္မႈေသာ ျမတ္စြာဘုရား၏၊ သာဝကာ - တရားဓမၼ ၾသဝါဒကို လံုးဝနာယူ တပည့္အရင္း ျဖစ္ေတာ္မႈၾကကုန္ေသာ၊ ေတပုဂၢလာ - အစံုေလးပါး သီးျခားရွစ္ေဖၚ သံဃာေတာ္ အေပါင္း ထို အရိိယာ သူေတာ္ေကာင္းတို႕သည္။ ဒကိၡေဏ ယ်ာ - တမလြန္စခန္း ႀကီးပြားလမ္းဖို႕ ေမွ်ာ္မွန္းရည္ရြယ္ ေပးလွဴဖြယ္ကိုု ရည္ရြယ္သမွ် အက်ဳိးရသျဖင့္ တစမခ်န္ အလွဴခံျခင္းငွါလည္း ထိုက္ေတာ္မႈပါေပကုုန္၏။
ဧေတသု - အစံုေလးပါး သီးျခားရွစ္ေဖၚ သံဃာေတာ္အေပါင္း ဤ အရိယာသူေတာ္ေကာင္းတို႕၌၊ ဒိႏၷာနိ - ေပးလွဴေသာ အခါ ေစတနာတို႕သည္၊ မဟပၹလာနိ - ႀကီးက်ယ္ဖြံ႕ၿဖိဳး မ်ားေသာ အက်ဳိးရွိကုန္၏၊ ဣဒမၸိသံေဃ - အစံုေလးပါး သီးျခားရွစ္ေဖၚ သံဃာေတာ္အေပါင္း ဤ အရိယာသူေတာ္ေကာင္းသည္လည္း၊ ပဏီတံ - အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ မ်ားထိုထိုထက္ ပိုမိုျမတ္မြန္ တုဘက္လြန္ေသာ၊ ရတနံ - ရုိေသေလးျမတ္ ဆည္းကပ္ဖို႕ရာ ရတနာတစ္ဆူ ျဖစ္ေတာ္မႈပါေပ ၏၊ ဧေတန သေစၥန - မွန္ကန္လွစြာ ဤ ဝစီသစၥာေၾကာင့္၊ (ပါဏီနံ - ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းၾကလို မ်ားလူဗိုလ္တို႕အား၊) သုဝတၳိ - တင့္တယ္ဖို႕ရန္ အတန္တန္ႏွင့္ ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းျခင္းသည္၊ ေဟာတု - စင္စစ္မေသြ ျဖစ္ပါေစသတည္း။
(ပါဏီနံ - ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းၾကလို မ်ားလူဗိုုလ္ တို႔အား၊) သုဝတၳိ - တင့္တယ္ဖို႕ရန္ အတန္တန္ႏွင့္ ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းျခင္းသည္၊ ေဟာတု - စင္စစ္မေသြ ျဖစ္ပါေစသတည္း။
၉။ ေယ (ခီဏာသဝါ) - အၾကင္ အာသေဝါကုန္ခမ္း ရဟႏၱာ အရွင္သူျမတ္တိုု႕သည္၊ ေဂါတမ သာသနမွိ - ေဂါတမျမတ္စြာ ဤ သာသနာေတာ္၌၊ ဒေဠန မနသာ - ခိုုင္ၿမဲစြာဘိ သမာဓိႏွင့္ ယွဥ္ေသာစိတ္ျဖင့္၊ သုပယုတၱာ - ကိုုယ္ႏႈတ္ဆိုင္ရာ ျပစ္မပါေအာင္ လြန္စြာႀကိဳးကုုတ္ အားထုတ္ၾကကုန္သည္၊ (ဟုတြာ - ျဖစ္၍၊) နိကၠာမိေနာ - ကိုယ္အသက္ပါ မငဲ့ညွာဘဲ ပညာပဓာန ဝီရိယျဖင့္ ကိေလသာခပင္း အားလံုးရွင္း၍ ထြက္ေျမာက္ၾကကုုန္ၿပီ။
ေတ ခီဏာသဝါ - အာသေဝါကုန္ခမ္း ထို ရဟႏၱာ အရွင္ျမတ္တို႕သည္၊ အမတံ - ဇရာ မရဏ ရွာမရသျဖင့္ ကာလပုံေသ အျမဳေတျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္ကို၊ ဝိဂၢယွ - အာရုံထင္ေပါက္ ဥာဏ္ျဖင့္ေရာက္လ်က္၊ မုဓာ - အဖိုးအခ မေပးရဘဲ၊ လဒၶါ - ေကာင္းစြာလွလွ ရသည္ျဖစ္၍၊ နိဗၺဳိတႎ - ကိေလသာဟူသမွ် ၿငိမ္းေအးရ၍ အရဟတၱဖိုလ္ သမာပတ္ ခ်မ္းသာကို၊ ဘုဥၨမာနာ - လိုရာခဏ မဆိုင္းရဘဲ အားရရႊင္ၾကည္ ခံစားရကုုန္သည္ ျဖစ္၍၊ ပတၱိပတၱာ - ေရာက္ထိုက္သေလာက္ အရဟတၱဖိုလ္ ေပါက္ေအာင္ ဆိုက္ေရာက္ေတာ္မႈၾကကုန္ၿပီ၊ ဣဒမၸိသံေဃ - အရဟတၱဖိုလ္ေပါက္ ထိပ္ဆံုးေရာက္သည့္ မ်ားေျမာက္လွစြာ ဤ ရဟႏၱာသံဃာေတာ္သည္လည္း၊ ပဏီၰတံ - မ်ားအရိယာ သူေတာ္စြာထက္ ကဲသာျမတ္မြန္ တုဘက္လြန္ေသာ၊ ရတနံ - ရုိေသေလးျမတ္ ဆည္းကပ္ဖို႕ရာ ရတနာတစ္ဆူ ျဖစ္ေတာ္မႈပါေပ ၏၊ ဧေတန သေစၥန - မွန္ကန္လွစြာ ဤ ဝစီသစၥာေၾကာင့္၊ (ပါဏီနံ - ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းၾကလို မ်ားလူဗိုလ္တို႕အား၊) သုဝတၳိ - တင့္တယ္ဖို႕ရန္ အတန္တန္ႏွင့္ ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းျခင္းသည္၊ ေဟာတု - စင္စစ္မေသြ ျဖစ္ပါေစသတည္း။
၁၀။ ပထဝိႆိေတာ - ရွစ္ေတာင္ ဆယ္ေတာင္ နက္ေအာင္ဝင္တည္ ေျမ၌မွီေသာ၊ ဣႏၵခီေလာ - ၿမိဳ႕ေပါက္တံခါး ေကာင္းစြာတားဖို႔ သစ္သားႏွစ္ခိုင္ တံခါးတိုင္ကို၊ စတုဗၻိဝါေတဟိ - အရပ္တကာ လးမ်က္ႏွာမွ လာၾကပေခ် မုန္တိုင္းေလတို႔သည္၊ အသမၸကမၸိေယာ - ထိုဤ ယိမ္းယိုင္ မလႈပ္ေစႏွိုင္သည္၊ သိယာယထာ - ျဖစ္ရာသကဲ့သို႔၊ ေယာ (သပၸဳရိေသာ) - ပုထုဇဥ္ႏြယ္ ေအာက္တန္းနယ္မွ ထက္ဝယ္သို႔ေျပာင္း အၾကင္ ေသာတပန္ သူေတာ္ေကာင္းသည္၊ အရိယသစၥနိ - အရိယာမွန္ ကိုယ္ပိုင္ ဉာဏ္ျဖင့္ ဧကန္သိအပ္ ေလးရပ္ေသာ သစၥာတို႔ကို၊ အေဝစၥ - ဉာဏ္ျဖင့္ ထြင္းေဖါက္ အတြင္း ေရာက္၍၊ ပႆတိ - ေသခ်ာပိုင္ပိုင္ သိျမင္ႏိုင္၏၊
(တံ) သပၸဳရိသံ - ပုထုဇဥ္ႏြယ္ ေအာက္တန္းနယ္မွ ထက္ဝယ္သို႔ေျပာင္း ထို ေသာတာပန္ သူေတာ္ေကာင္းကို၊ တထူပမံ - ေကာင္းစြာျမဲခိုင္ ထိုတံခါးတိုင္လွ်င္ ဥပမာရွိ၏ ဟူ၍၊ (အဟံ ငါဘုရားသည္၊) ဝဒါမိ - ေသခ်ာထုတ္ေဖၚ မိန္႔ႁမြက္ေတာ္မႈ၏၊ ဣဒမၸိသံေဃ - ေသာတာပန္ အရိယာ ဤ သံဃာေတာ္အေပါင္း သည္လည္း၊ ပဏီတံ - ေအာက္တန္းမ်ားျဖင့္ ပုထုဇဥ္တို႔ မယွဥ္ႏုိင္စြာ ဂုဏ္ျခင္းကြာ၍ ကဲသာျမတ္မြန္ တုဖက္လြန္ေသာ၊ ရတနံ - ရုိေသေလးျမတ္ ဆည္းကပ္ဖို႕ရာ ရတနာတစ္ဆူ ျဖစ္ေတာ္မႈပါေပ ၏၊ ဧေတန သေစၥန - မွန္ကန္လွစြာ ဤ ဝစီသစၥာေၾကာင့္၊ (ပါဏီနံ - ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းၾကလို မ်ားလူဗိုလ္တို႕အား၊) သုဝတၳိ - တင့္တယ္ဖို႕ရန္ အတန္တန္ႏွင့္ ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းျခင္းသည္၊ ေဟာတု - စင္စစ္မေသြ ျဖစ္ပါေစသတည္း။
၁၁။ ဂမီၻရပေညန - နက္နဲစြာဘိ ဉာဏ္ေတာ္ရွိသည့္ မုနိထြတ္ထား ျမတ္ဘုရားသည္၊ သုေဒသိတာနိ - အက်ဥ္း အက်ယ္ အသြယ္သြယ္ျဖင့္ ဖြယ္ဖြယ္ရာရာ ေကာင္းစြာ ေဟာျပေတာ္မူအပ္ကုန္ေသာ၊ အရိယသစၥာနိ - အရိယာမွန္ ကိုယ္ပိုင္ဉာဏ္ျဖင့္ ဧကန္သိအပ္ ေလးရပ္ေသာ သစၥာတို႕ကို၊ ေယ (သပၸဳရိသာ) - ပုထုဇဥ္ႏြယ္ ေအာက္တန္းနယ္မွ ထက္ဝယ္သိုု႕ေျပာင္း အၾကင္ ေသာတာပန္ သူေတာ္ေကာင္းတို႕သည္၊ ဝိဘာဝယႏၱိ - မိမိသႏၱာန္ ပညာဉာဏ္ျဖင့္ မွန္မွန္ပိုင္ပိုင္ ထင္ရွားေစႏိုင္ကုန္၏၊
ေတ (သပၸဳရိသာ) - ေလးရပ္သစၥာ ကိုုယ့္စိတ္မွာလ်င္ ထင္စြာသိတတ္ ထို ေသာတာပန္ သူေတာ္ျမတ္တို႕သည္၊ ဘုသံ ပမတၱာ - လူနတ္ခ်မ္းသာ ခံစားကာျဖင့္ လြန္စြာေပ်ာ္ေမႊ႕ တရားေမ့ၾကကုန္သည္၊ ကိဥၥာပိ ေဟာႏၱိ - အေၾကာင္း တိုက္ဆုံ အကယ္၍ပင္ ျဖစ္ေစကုန္ဦးေတာ့၊ ေတ (သပၸဳရိသာ) - လြန္စြာေပ်ာ္ေမႊ႕ တရားေမ့၍ အေတြ႕၌ေပ်ာ္ ထိုေသာတာပန္ သူေတာ္ေကာင္းတို႕သည္၊ အ႒မံ ဘဝံ - လူ နတ္ ကာမ ရွစ္ခုေျမာက္ဘဝကိုု၊ န အာဒိယႏၱိ - ထပ္၍ တမူ မယူၾကေတာ့ကုုန္၊ ဣဒမၸိသံေဃ - ေသာတပန္ အရိယာ ဤသံဃာေတာ္ အေပါင္းသည္လည္း၊ ပဏီတံ - ေအာက္တန္းမ်ားျဖင့္ ပုထုဇဥ္တို႕ မယွဥ္ႏုိင္စြာ ဂုုဏ္ျခင္းကြာ၍ ကဲသာျမတ္မြန္ တုဖက္လြန္ေသာ၊ ရတနံ - ရုိေသေလးျမတ္ ဆည္းကပ္ဖို႕ရာ ရတနာ တစ္ဆူ ျဖစ္ေတာ္မူပါေပ၏၊ ဧေတန သေစၥန - မွန္ကန္လွစြာ ဤ ဝစီသစၥာေၾကာင့္၊ (ပါဏီနံ - ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းၾကလို မ်ားလူဗိုလ္တို႕အား၊) သုဝတၳိ - တင့္တယ္ဖို႕ရန္ အတန္တန္ႏွင့္ ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းျခင္းသည္၊ ေဟာတု - စင္စစ္မေသြ ျဖစ္ပါေစသတည္း။
၁၂။ အႆ - လူ နတ္ ကာမ ခုနစ္္ဘဝ၌ ျဖစ္ရဖန္ဖန္ ထို ေသာတာပန္ ပုဂၢိဳလ္သည္၊ ဒႆနသမၸဒါယ - နိဗၺာနဓာတ္ တရားျမတ္ကို တပ္အပ္ထင္လင္း ေသာတာပတၱိမဂ္ဉာဏ္၏ ျပည့္စုံျခင္းႏွင့္၊ သဟာဝ - ေရွ႕ေနာက္မဆက္ တစ္ၿပိဳင္နက္သာလ်င္၊ သကၠာယ ဒိ႒ိ - ထင္ရွားရွိေတာင္း ခႏၶာ အေပါင္း၌ အေၾကာင္း မျပ လူ႔ ဗာလတို႕ အတၱစြဲဘိ သကၠာယ ဒိ႒ိကို လည္းေကာင္း၊ ဝိစိကိစႇၦိတဥၥ - ရတနာသံုးျဖာ က်င့္သိကၡာတည့္ ပုဗၺာပရႏၱ သံုး႒ာနႏွင့္ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ ဤရွစ္ရပ္၌ ဆံုးျဖတ္ဉာဏ္ကင္း ယံုမွားျခင္း ဝိစိကိစၦာကို လည္းေကာင္း၊ သီလဗၺတံဝါပိ - ႏြား ေခြး အေလ့့ ေဆာက္တည္၍လ်င္ မေမ့မွန္စြာ က်င့္ႏိုင္ပါမူ ကိေလသာစင္ သံသရာစင္ဟု အျမင္မွားဘိ သီလဗၺတပရာမာသ ဒိ႒ိကိုု လည္းေကာင္း၊ တေယာ ဓမၼ - အျပစ္ႀကီးမား သံုးပါးေသာ အကုသိုလ္တရား တို႕ကို၊ ဇဟိတာ - ကိုယ္သႏၱာန္တြင္ မပါဝင္ေအာင္ အစဥ္မျပတ္ ပယ္စြန္႕အပ္ၿပီးကုန္သည္၊ ဘဝႏၱိ - ျဖစ္ကုန္၏၊ ကိဥၥိ - အပါယ္ ေရာက္ေၾကာင္း မေကာင္းသိမ္ဖ်င္း စိုးစဥ္အနည္းငယ္ေသာ၊ ယံ (ကိေလသဇာတံ) - ဣႆာ မစ ၦရိယ စသည္မ်ားဟူ အၾကင္ အလားတူ ကိေလသာသည္၊ အတၳိ - ထိုုေသာတာပန္ သူ႕သႏ ၱာန္၌ အမွန္ေရွးက ရွိခဲ့လွ၏၊ ( တမိၸ ကိေလသဇာတံ - ဣႆာ မစ ၦရိယ စသည္မ်ားဟူ ထိုအလားတူ ကိေလသာကိုလည္း၊ ဇဟိတံ - ကိုယ့္သႏ ၱာန္တြင္ မပါဝင္ေအာင္ အစဥ္မျပတ္ ပယ္စြန္႕အပ္ၿပီးသည္၊ ဘဝတ - ျဖစ္၏။)
၁၃။ (ေသာ - နိဗၺာနဓာတ္ တရားျမတ္ကို တပ္အပ္ထင္ထင္ သိျမင္ၿပီးေသာ ထို ေသာတာပန္ ပုဂၢိဳလ္သည္၊) စတူဟိ အပါေယဟိစ - ခ်မ္းသာကင္းျငား ဆင္းရဲမ်ားသည့္ ေလးပါးေသာ အပါယ္တို႔မွလည္း၊ ဝိပၸမုေတၱာ - ပဋိသေႏၶ မတည္ေနရ လံုးဝသန္႔ရွင္း လြတ္ကင္းေလၿပီ၊ ဆ အဘိ႒ာနာနိစ - အာနႏ ၱရိယ ကံငါးဝႏွင့္ ဗုဒၶပယ္ထား အျခားဆရာကို ညြန္ျပျခင္းအားျဖင့္ ေျခာက္ပါးေသာ ႒ာနတို႔ကိုလည္း၊ ကာတံု မွားမွား ယြင္းယြင္း ျပဳလုပ္ျခင္းငွာ၊ အဘေဗၺာ - မထိုက္မတန္ မေလ်ာ္ကန္ေတာ့၊ ဣဒမၸိသံေဃ - ေသာတပန္ အရိယာ ဤသံဃာေတာ္ အေပါင္းသည္လည္း၊ ပဏီတံ - ေအာက္တန္းမ်ားျဖင့္ ပုထုဇဥ္တို႕ မယွဥ္ႏုိင္စြာ ဂုုဏ္ျခင္းကြာ၍ ကဲသာျမတ္မြန္ တုဖက္လြန္ေသာ၊ ရတနံ - ရုိေသေလးျမတ္ ဆည္းကပ္ဖို႕ရာ ရတနာ တစ္ဆူ ျဖစ္ေတာ္မူပါေပ၏၊ ဧေတန သေစၥန - မွန္ကန္လွစြာ ဤ ဝစီသစၥာေၾကာင့္၊ (ပါဏီနံ - ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းၾကလို မ်ားလူဗိုလ္တို႕အား၊) သုဝတၳိ - တင့္တယ္ဖို႕ရန္ အတန္တန္ႏွင့္ ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းျခင္းသည္၊ ေဟာတု - စင္စစ္မေသြ ျဖစ္ပါေစ…သတည္း။
၁၄။ ေသာ - နိဗၺာနဓာတ္ တရားျမတ္ကို တပ္အပ္ထင္ထင္ သိျမင္ၿပီးေသာ ထို ေသာတာပန္ ပုဂၢိဳလ္သည္၊ ကာေယနဝါ - ကိုယ္လက္ လႈပ္ရွား တစ္ပါးပါးေသာ ကာယဒြါရျဖင့္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ဝါစာ (ဝါစာယ) ဝါ - ႏႈတ္သာလႈပ္ရွား တစ္ပါးပါးေသာ ဝစီဒြါရျဖင့္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ဥဒေစတသာဝါ - ကိုယ္ႏႈတ္ႏွစ္ပါး မလႈတ္ရွားဘဲ စိတ္အားတြင္ျပ မေနာဒြါရျဖင့္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ပါပကံ - ယုတ္မာဆိုးညစ္ အျပစ္ျဖစ္ေသာ၊ ကမၼံ - ကာယဝစီ တစ္လီမေနာ ကံုးပါးေသာ ကံတို႔တြင္ တစ္ပါးပါးေသာ ကံကို၊ ကိဥၥာပိ ကေရာတိ - အသိဉာဏ္ကင္း ေမ့ေလ်ာ့ျခင္းေၾကာင့္ ခြ်တ္ယြင္းသမႈ အကယ္၍ ျပဳမိေပေသး၏၊ တထာပိ - ထိုသို႔ ကိုယ္ႏႈတ္ စိတ္မႈ အနည္းငယ္ ျပဳမိပါေသာ္လည္း၊ ေသာ - ထို ေသာတာပန္ သာဝကသည္၊ တႆ (ပါပကႆ) - ယုတ္မာဆိုးညစ္ ထိုအျပစ္ကို၊ ပဋိစ ၦဒါယ - ေဒသနာသေဘာ ထုတ္မေျပာဘဲ မေနာ၌ဝယ္ ဖံုးကြယ္ထားျခင္းငွာ၊ အ ဘေဗၺာ - မထိုက္မတန္ မေလ်ာ္ကန္ေတာ့၊ ဒိ႒ပဒႆ - နိဗၺာနဓာတ္ တရားျမတ္ကို တပ္အပ္ထင္ထင္ သိျမင္ၿပီးေသာ ေသာတာပန္ ပုဂၢိဳလ္၏၊ အဘဗၺတာ - မိမိအျပစ္ မဖြင့္လွစ္ဘဲ ေကာက္က်စ္ေသာအား ဖံုးထားျခင္းငွာ မထိုက္သည္၏ အျဖစ္ကို၊ ဝုတၱာ - ရွင္ေတာ္ဘုရား ေဟာထားေတာ္မူအပ္ၿပီ၊ ဣဒမၸိသံေဃ - ေသာတပန္ အရိယာ ဤသံဃာေတာ္ အေပါင္းသည္လည္း၊ ပဏီတံ - ေအာက္တန္းမ်ားျဖင့္ ပုထုဇဥ္တို႕ မယွဥ္ႏုိင္စြာ ဂုုဏ္ျခင္းကြာ၍ ကဲသာျမတ္မြန္ တုဖက္လြန္ေသာ၊ ရတနံ - ရုိေသေလးျမတ္ ဆည္းကပ္ဖို႕ရာ ရတနာ တစ္ဆူ ျဖစ္ေတာ္မူပါေပ၏၊ ဧေတန သေစၥန - မွန္ကန္လွစြာ ဤ ဝစီသစၥာေၾကာင့္၊ (ပါဏီနံ - ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းၾကလို မ်ားလူဗိုလ္တို႕အား၊) သုဝတၳိ - တင့္တယ္ဖို႕ရန္ အတန္တန္ႏွင့္ ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းျခင္းသည္၊ ေဟာတု - စင္စစ္မေသြ ျဖစ္ပါေစ…သတည္း။
*ပထဗ်ာ - ကမ ၻာ့ေဗြခြင္ ေျမတပင္လံုး၌၊ ဧကရေဇၨန ဝါ - တစ္ဦးတည္း အရွင္ ဘုရင္ ဧကရာဇ္ ျဖစ္ရသည္ထက္ လည္းေကာင္း၊ သဂၢႆ - စည္းစိမ္ရိပ္ျမံဳ ခ်မ္းသာစံုသည့္ နတ္တို႔ဘံုသို႔၊ ဂမေနနဝါ - ကုသိုလ္ဖန္၍ ဗိမာန္ အသင့္ ဘံု အသင့္ျဖင့္ ဂုဏ္ျမင့္ၿဖိဳးေမာက္ ေရာက္ရသည္ထက္ လည္းေကာင္း၊ သဗၺေလာကာဓိပေစၥနဝါ - တေလညကလံုး သိမ္းက်ဳံးလႊမ္းမိုး အုပ္စိုးရေသာ ျဗဟၼာမင္းႀကီး ျဖစ္ရသည္ထက္ လည္းေကာင္း၊ ေသာတာပတၱိဖလံ - ေသာတာပတၱိ မည္ရွိထူးျခား ဖိုလ္တရားသည္၊ ဝရံ - ဂုဏ္အရည္ျဖင့္ ေလာကီ စည္းစိမ္ ခ်မ္းသာ ဟူသမွ်တို႔ မမီႏုိင္တန္း အလွမ္းေဝးကြာ ထူးျခားတင့္တယ္ ျမင့္ျမတ္လွေပသည္တကား။
ဣဒမၸိဓေမၼ - ဤေသာတာပတၱိဖိုလ္တရားသည္လည္း၊ ပဏီတံ - ေလာကီ ရတနာ အျဖာျဖာထက္ ကဲသာျမတ္မြန္ တုဖက္လြန္ေသာ၊ ရတနံ - ရုိေသေလးျမတ္ ဆည္းကပ္ဖို႕ရာ ရတနာ တစ္ဆူ ျဖစ္ေတာ္မူပါေပ၏၊ ဧေတန သေစၥန - မွန္ကန္လွစြာ ဤ ဝစီသစၥာေၾကာင့္၊ (ပါဏီနံ - ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းၾကလို မ်ားလူဗိုလ္တို႕အား၊) သုဝတၳိ - တင့္တယ္ဖို႕ရန္ အတန္တန္ႏွင့္ ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းျခင္းသည္၊ ေဟာတု - စင္စစ္မေသြ ျဖစ္ပါေစ…သတည္း။
(ဤဂါထာမွာ ေသာတာပတၱိဖိုလ္တရားအတြက္ ၾကည္ညုိဖြယ္ျဖစ္သျဖင့္ ဓမၼပဒမွ ဂါထာကို ထည့္သြင္း ေဖၚျပထားျဖင္းျဖစ္ပါသည္၊)
၁၅။ ဂိမွာနံ - အပူျပင္းျပ ေႏြေလးလတို႔တြင္၊ ပ႒မသၼႎဂိေမွ - ေရွးဦးအစ ေႏြကာလျဖစ္ေသာ၊ မာေသ - ရင္ခတ္ပန္းတို႔ ပြင့္လန္းခါက်ဴး လတန္ခူး၌၊ ဖုႆတေဂၢ - ခက္မ ခက္မႊာ လြင့္ေဝဆာသျဖင့္ လြန္စြာဆန္းတင့္ ပင္လံုးကြ်တ္ပြင့္ေသာ အဖ်ားရွိေသာ၊ ဝနပၸဂုေမၺ - ေတာႀကီးၿမိဳင္လယ္ လြန္တင့္တယ္သား ပင္ငယ္ ပင္လတ္ အထပ္ထပ္ေလာင္း သစ္ပင္အေပါင္းသည္၊ (သႆိရီေကာ) ယထာ - ရႊန္းရႊန္းအိအိ အသေရရွိသကဲ့သို႔၊ တထူပမံ - ထို ေတာအုပ္ႀကီးသဖြယ္ တင့္တယ္လွပ နက္နဲလွစြာေသာ၊ နိဗၺာနဂါမႎ - တစ္ဆယ့္ တစ္သီး မီးအဆူဆူ အပူခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းရာမွန္ ေအးနိဗၺာန္သို႔ ဧကန္ဆက္ဆက္ ေရာက္ေစတတ္ေသာ၊ ဓမၼဝရံ - သံုးပံုပိဋကတ္ ငါးရပ္နိကာယ္ ကိုးသြယ္အဂၤါ ဓမၼကၡႏၶာဟု ေဒသနာေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ေသာ တရားေတာ္ျမတ္ကို၊ ပရမံဟိတာယ - ေလာကုတ္ ေလာကီ ႏွစ္လီတိုးပြား အျမတ္ဆံုး စီးပြားအလို႔ငွာ (အမွာကံ ဗုေဒၶါ - ငါတို႔ ဆရာ ျမတ္စြာဘုရားသည္၊) အေဒသယိ - ကရုဏာလံႈ႔ေဆာ္ ေရႊဉာဏ္ေတာ္ျဖင့္ ထုတ္ေဖၚက်ဴးသီ ေဟာမိန္႔ေတာ္မူခဲ့ေလၿပီ၊ ဣဒမၸိဗုေဒၶ - ေတာအုပ္ႀကီးသဖြယ္ လြန္တင့္တယ္ေအာင္ သြယ္သြယ္တရား ေဟာေဖၚၾကားသည့္ ဘုရားျမတ္စြာ ဤကိုးကြယ္ရာသည္လည္း၊ ပဏီတံ - ပုထုဇဥ္အရိယာ အျဖာျဖာထက္ ကဲသာျမတ္မြန္ တုဖက္လြန္ေသာ၊ ရတနံ - ရုိေသေလးျမတ္ ဆည္းကပ္ဖို႕ရာ ရတနာတစ္ဆူ ျဖစ္ေတာ္မႈပါေပ၏၊ ဧေတန သေစၥန - မွန္ကန္လွစြာ ဤ ဝစီသစၥာေၾကာင့္၊ (ပါဏီနံ - ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းၾကလို မ်ားလူဗိုလ္တို႕အား၊) သုဝတၳိ - တင့္တယ္ဖို႕ရန္ အတန္တန္ႏွင့္ ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းျခင္းသည္၊ ေဟာတု - စင္စစ္မေသြ ျဖစ္ပါေစသတည္း။
၁၆။ ၀ေေရာ - အဇၩာသယဓာတ္ ျမင့္ျမတ္ၾကသူ နတ္ႏွင့္လူတို႔ ၾကည္ျဖဴေလးျမတ္ ေတာင္းတအပ္ေသာ၊ ၀ရၫူ - ေဗာဓိမ႑ိဳင္ ရိပ္သာၿမိဳင္၀ယ္ ကိုယ္ပိုင္ဉာဏ္ျဖင့္ နိဗၺာန္ကို သိေတာ္မူၿပီးထေသာ၊ ၀ရေဒါ - ပဥၥ၀၀ၢီ စသည္မ်ားျမတ္ လူႏွင့္ နတ္အား အျမတ္တရားကိုလည္း ေပးေတာ္မူေပထေသာ၊ ၀ရဟေရာ - ေရွးေရွးဘုရား အၿမဲသြားသည့္ တရားမဂၢင္ ျမတ္လမ္းစဥ္ကို အမွ်င္မျပတ္ ေဆာင္ျပေတာ္မူထတတ္ေသာ၊ အႏုတၱေရာ - ေလာကုတၱရာ ဂုဏ္အရာ၀ယ္ အသာအတူ ရွိေတာ္မမူေသာ ျမတ္စြာဘုရားသည္၊ ဓမၼ၀ရံ - သြာကၡာတတာ ဂုဏ္ေျခာက္ျဖာႏွင့္ ေကာင္းစြာျပည့္စံု အဖံုဖံုေသာ တရားေတာ္ျမတ္ကို၊ အေဒသယိ - ကရုဏာလႈံေဆာ္ ေရႊဉာဏ္ေတာ္ျဖင့္ ထုတ္ေဖၚက်ဴးသီ ေဟာမိန္႔ေတာ္မူခဲ့ေလၿပီ။
ဣဒမၸိဗုေဒၶ - သံုးလူထြတ္ထား ဤငါတို႔ ျမတ္စြာဘုရားသည္လည္း၊ ပဏီတံ - ပုထုဇဥ္အရိယာ အျဖာျဖာထက္ ကဲသာျမတ္မြန္ တုဖက္လြန္ေသာ၊ ရတနံ - ရုိေသေလးျမတ္ ဆည္းကပ္ဖို႕ရာ ရတနာတစ္ဆူ ျဖစ္ေတာ္မႈပါေပ၏၊ ဧေတန သေစၥန - မွန္ကန္လွစြာ ဤ ဝစီသစၥာေၾကာင့္၊ (ပါဏီနံ - ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းၾကလို မ်ားလူဗိုလ္တို႕အား၊) သုဝတၳိ - တင့္တယ္ဖို႕ရန္ အတန္တန္ႏွင့္ ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းျခင္းသည္၊ ေဟာတု - စင္စစ္မေသြ ျဖစ္ပါေစသတည္း။
၁၇။ (ေယသံ ဓီရာနံ - အာသေ၀ါကုန္ခမ္း ရဟႏၱာအရွင္ အၾကင္ ပညာရွိတို႔၏၊) ပုရာဏံ - ဘ၀ါဘ၀ သံသာရာက ျပဳခဲ့သမွ် အတန္တန္ အေဟာင္းျဖစ္ေသာ ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံသည္၊ ခီဏံ - အရဟတၱမဂ္ ဉာဏ္လက္နက္ေၾကာင့္ အဆက္ပ်က္ျပဳန္း ကုန္ဆံုးေလၿပီ၊ န၀ံ - ရဟႏၱာျဖစ္မွ အသစ္ရသည့္ ပုညေကာင္းမူ အစုစုသည္လည္း၊ နတၳိသမၻ၀ံ - အ၀ိဇၨာ တဏွာ ေဖၚမပါသျဖင့္ ေနာင္ခါအင္အား အက်ဳိးမ်ားဖို႔ ထင္ရွားမရွိေတာ့ေခ်၊ အာယတိေက - ေနာက္ေနာင္အခါ ေပၚလာမည္ျဖစ္ေသာ၊ ဘ၀သၼႎ - ဘ၀ဖန္ခါ သံသရာ၌၊ ၀ိရတၱစိတၱာ - တပ္မက္ခင္မင္ လိုခ်င္ေသာစိတ္ မရွိၾကေတာ့ကုန္၊ ေတ ဓီရာ - အာသေ၀ါကုန္ခန္း ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ ထို ပညာရွိတို႔သည္၊ ခီဏဗီဇာ - ကုန္ခမ္းေျခာက္ေသြ႔ ပဋိသေႏၶမ်ဳိးေစ့ ရွိၾကကုန္သည္၊ အ၀ိရုဠွိဆႏၵာ - ဘ၀ထိုထို စည္ပင္လိုေသာ ဆႏၵ မရွိၾကကုန္သည္၊ (ဟုတြာ - ျဖစ္၍၊) အယံ ပဒီေပါ - ေတာက္ပလွ်ံညီး ဤဆီးမီးသည္၊ (နိဗၺဳေတာ) ယထာ - ထိုဤ မေရာက္ ဤေနရာ၌ပင္ ၿငိမ္းေပ်ာက္သကဲ့သို႔၊ နိဗၺႏ ၱိ - ထိုဤ ဘ၀ မေရာက္ၾကဘဲ ေအးျမပံုေသ ၿငိမ္းၾကေပေတာ့သတည္း။
ဣဒမၸိသံေဃ - ရဟႏ ၱာအရိယာ ဤသံဃာေတာ္ အေပါင္းသည္လည္း၊ ပဏီတံ - အရိယာပဂၢိဳလ္ မ်ားထိုထိုထက္ ပိုမိုျမတ္မြန္ တုဖက္လြန္ေသာ၊ ရတနံ - ရုိေသေလးျမတ္ ဆည္းကပ္ဖို႕ရာ ရတနာတစ္ဆူ ျဖစ္ေတာ္မႈပါေပ၏၊ ဧေတန သေစၥန - မွန္ကန္လွစြာ ဤ ဝစီသစၥာေၾကာင့္၊ (ပါဏီနံ - ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းၾကလို မ်ားလူဗိုလ္တို႕အား၊) သုဝတၳိ - တင့္တယ္ဖို႕ရန္ အတန္တန္ႏွင့္ ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းျခင္းသည္၊ ေဟာတု - စင္စစ္မေသြ ျဖစ္ပါေစသတည္း။
၁၈။ ဣဓ - ပရိတ္ေတာ္္ျမတ္ ရြတ္ဖတ္ေနၾက ဤေဒသ၌၊ ဘုမၼာနိ - ေျမ၌ဆက္စပ္ အရပ္ရပ္၌ ျဖစ္ၾကကုန္ေသာ၊ ယာနိဘူတာနိ ၀ါ - စတုမဟာ ၀တႎသာႏွင့္ ဆိုင္ရာေပါင္းစပ္ အၾကင္ နတ္တို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ အႏၱလိေကၡ - ဟင္းလင္းအျပင္ ထက္ေကာင္းကင္၌၊ (နိဗၺတၱာနိ - ေရွးကံအဟုန္ တန္ခိုးဂုဏ္ေၾကာင့္ ကုန္လံုျပည့္၀ ျဖစ္ေနၾကကုန္ေသာ၊) ယာနိဘူတာနိ ၀ါ - မာယာစသား အၾကင္ အထက္ နတ္အမ်ားတို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ သမာဂတာနိ - ညီညာျဖျဖ ေရာက္လာၾကကုန္ၿပီ၊ (ေတမယံ - ညီညာျဖျဖ ေရာက္လာၾကကုန္ ထို အလံုးစံုေသာ အကၽြႏု္ပ္တို႔သည္၊) တထာဂတံ - ေရွးဘုရားအတူ ႂကြလာေတာ္မူထေသာ၊ ေဒ၀မႏုႆပူဇိတံ - နတ္ လူ ျဗဟၼာ သတၱ၀ါတို႔ လြန္စြာေလးျမတ္ ပူေဇာ္အပ္ေတာ္မူထေသာ၊ ဗုဒၶံ - ျမတ္စြာဘုရားကို၊ နမႆာမ - ကိုင္းညြတ္ရုိက်ဳိး ဦးႏွိမ္ခ်ဳိး၍ ရွိခိုးကန္ေတာ့ပါကုန္၏၊ သု၀တၱိ - တင့္တယ္ဖို႔ရန္ အတန္တန္ႏွင့္ ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းျခင္းသည္၊ ေဟာတု - စင္စစ္မေသြ ျဖစ္ပါေစသတည္း။
၁၉။ ဣဓ - ပရိတ္ေတာ္ျမတ္ ရြတ္ဖတ္ေနၾက ဤေဒသ၌၊ ဘုမၼာနိ - ေျမ၌ဆက္စပ္ အရပ္ရပ္၌ ျဖစ္ၾကကုန္ေသာ၊ ယာနိဘူတာနိ ၀ါ - စတုမဟာ ၀တႎသာႏွင့္ ဆိုင္ရာေပါင္းစပ္ အၾကင္ နတ္တို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ အႏၱလိေကၡ - ဟင္းလင္းအျပင္ ထက္ေကာင္းကင္၌၊ (နိဗၺတၱာနိ - ေရွးကံအဟုန္ တန္ခိုးဂုဏ္ေၾကာင့္ ကုန္လံုျပည့္၀ ျဖစ္ေနၾကကုန္ေသာ၊) ယာနိဘူတာနိ ၀ါ - မာယာစသား အၾကင္ အထက္ နတ္အမ်ားတို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ သမာဂတာနိ - ညီညာျဖျဖ ေရာက္လာၾကကုန္ၿပီ၊ (ေတမယံ - ညီညာျဖျဖ ေရာက္လာၾကကုန္ ထို အလံုးစံုေသာ အကၽြႏု္ပ္တို႔သည္၊) တထာဂတံ - သမထ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာအစံုျဖင့္ သြားထိုက္သည့္ အားေလ်ာ္စြာ ကိေလသာ အသင္းအပင္းကို ျဖတ္ေတာက္လ်က္ သြားေရာက္တတ္ထေသာ၊ (တစ္နည္း) တထာဂတံ - ပညာျဖင့္ ထိုထြင္း၍ သိအပ္သည္ရွိေသာ္ အလံုးစံုေသာ ဒုကၡကို ပယ္သတ္ျခင္းငွာ ေကာင္းစြာျဖစ္သည့္အတြက္ ဘုရားအစရွိေသာ အရိယာပုဂၢိဳလ္တို႔ ထိုထြင္း၍ သိအပ္ထေသာ၊ ေဒ၀မႏုႆပူဇိတံ - နတ္ လူ ျဗဟၼာ သတၱ၀ါတို႔ လြန္စြာေလးျမတ္ ပူေဇာ္အပ္ေတာ္မူထေသာ၊ ဓမၼံ - မဂ္ ဖိုလ္ နိဗၺာန္ ဓမၼကၡန္ဟု ဆယ္တန္ေသာ တရားေတာ္ျမတ္ကို၊ နမႆာမ - ကိုင္းညြတ္ရုိက်ဳိး ဦးႏွိမ္ခ်ဳိး၍ ရွိခိုးကန္ေတာ့ပါကုန္၏၊ သု၀တၱိ - တင့္တယ္ဖို႔ရန္ အတန္တန္ႏွင့္ ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းျခင္းသည္၊ ေဟာတု - စင္စစ္မေသြ ျဖစ္ပါေစသတည္း။
၂၀။ ဣဓ - ပရိတ္ေတာ္ျမတ္ ရြတ္ဖတ္ေနၾက ဤေဒသ၌၊ ဘုမၼာနိ - ေျမ၌ဆက္စပ္ အရပ္ရပ္၌ ျဖစ္ၾကကုန္ေသာ၊ ယာနိဘူတာနိ ၀ါ - စတုမဟာ ၀တႎသာႏွင့္ ဆိုင္ရာေပါင္းစပ္ အၾကင္ နတ္တို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ အႏၱလိေကၡ - ဟင္းလင္းအျပင္ ထက္ေကာင္းကင္၌၊ (နိဗၺတၱာနိ - ေရွးကံအဟုန္ တန္ခိုးဂုဏ္ေၾကာင့္ ကုန္လံုျပည့္၀ ျဖစ္ေနၾကကုန္ေသာ၊) ယာနိဘူတာနိ ၀ါ - မာယာစသား အၾကင္ အထက္ နတ္အမ်ားတို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ သမာဂတာနိ - ညီညာျဖျဖ ေရာက္လာၾကကုန္ၿပီ၊ (ေတမယံ - ညီညာျဖျဖ ေရာက္လာၾကကုန္ ထို အလံုးစံုေသာ အကၽြႏု္ပ္တို႔သည္၊) တထာဂတံ - အတၱဟိတ ပဋိပႏၷပုဂၢိဳလ္တို႔ သိထိုက္သည့္ အားေလ်ာ္စြာ ထိုထို မဂ္ျဖင့္ သိေတာ္မူၿပီးထေသာ၊ ေဒ၀မႏုႆပူဇိတံ - နတ္ လူ ျဗဟၼာ သတၱ၀ါတို႔ လြန္စြာေလးျမတ္ ပူေဇာ္အပ္ထေသာ၊ သံဃံ - ရွစ္ပါး အရိယာ သံဃာေတာ္ အေပါင္းကို၊ နမႆာမ - ကိုင္းညြတ္ရုိက်ဳိး ဦးႏွိမ္ခ်ဳိး၍ ရွိခိုးကန္ေတာ့ပါကုန္၏၊ သု၀တၱိ - တင့္တယ္ဖို႔ရန္ အတန္တန္ႏွင့္ ေဘးရန္ခပ္သိမ္း ေအးၿငိမ္းျခင္းသည္၊ ေဟာတု - စင္စစ္မေသြ ျဖစ္ပါေစသတည္း။
ရတနာသုတ္နိႆယၿပီး၏။
အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ ၏ ပရိတ္ႀကီးနိႆယ မွကူးယူမွ်ေ၀ပါသည္။
No comments:
Post a Comment